6 PASSOS
PER A CONVERTIR EL TEU CENTRE EN UN CEPS
El nostre equip d’assessorament et donarà suport i la informació que hagis de menester en cada part del procés. A més a més, comptaràs amb una formació específica per a desenvolupar el projecte de salut i benestar del teu centre educatiu.
Ho aconseguirem!
1
creació de la comissió de salut
del centre amb representació de docents, personal no docent, alumnes i famílies.
2
autoavaluació
anàlisi inicial del centre, que ens ajudarà a identificar allò que ja s’hi fa i prioritzar què cal fer-hi.
3
projecte de salut
elaboració del projecte de salut del centre per la comissió de salut, amb participació de docents, personal no docent, alumnes i famílies. T’hi ajudarem.
4
implantació del projecte
5
avaluació
avaluació del projecte en finalitzar cada curs, la qual permetrà revisar el projecte de cara a l’any següent.
6
difusió de resultats
comunicació dels resultats del projecte a tota la comunitat educativa i a la comunitat local (ajuntament, entitats del barri...). D’altres ja ho han fet, ara és el vostre moment.
CEPS SOM TOTS
El Programa CEPS afavoreix la participació de tots els agents implicats:
Personal docent
Claustre, comissió de coordinació pedagògica, comissions de centre.
Personal no docent
Personal administratiu, conserges, personal de cafeteria, personal de neteja...
Alumnes
Sou els nostres veritables protagonistes, a qualsevol edat.
Famílies
Sou una peça clau per a l’èxit del CEPS.
Comunitat local
Tot suma, des del centre de salut als serveis socials, tutor, policia, comunitat de veïns...
Els ajuntaments tenen un paper estratègic en el desenvolupament del Programa CEPS.
VULL QUE EL MEU CENTRE SIGUI CEPS
30
minuts
DESCOBREIX COM ETS D'APROP
DE SER UN CEPS A TRAVÉS DE 5 EIXOS TEMÀTICS
Fer projectes o activitats dirigides a tot l'alumnat o a totes les famílies no implica directament que arribaran a tothom. Sovint, els projectes o activitats tipus "cafè per a tots" no arriben a les persones que més els necessiten, per diferents motius (barreres culturals, econòmiques, idiomàtiques, etcètera).
En fer un projecte de salut, és fonamental analitzar prèviament el context social i econòmic de la nostra comunitat educativa, i fer-se aquesta pregunta: Algú es queda fora de la foto? Hem de fer accions específiques per a comprovar-ho o per a arribar a tots els subgrups de població? Aquest seria el concepte d'equitat en salut.
- 1.
Alimentació i vida activa
Per a adquirir hàbits d’alimentació saludables i promoure la vida activa, l’exercici físic i l’oci saludable.
- 2.
Benestar emocional
Per a promoure habilitats que permetin millorar els estils de vida i aprendre a gestionar les emocions.
- 3.
Educació afectiva i sexual
Per a promoure relacions afectives i sexuals saludables.
- 4.
Prevenció d’addiccions
Per a promoure estils de vida lliures de conductes addictives i fer un bon ús de les tecnologies digitals.
- 5.
Prevenció de riscs i accidents
Per a afavorir comportaments segurs que permetin evitar accidents i prevenir malalties.
Cadascun dels 5 eixos temàtics que contemplarà el Projecte de salut i benestar del centre s’aplicarà a 6 àrees temàtiques d’intervenció:
- 1.
Projecte de centre
S’inclou la promoció de la salut en els documents del centre: PEC, PAD, PAT, PGA, ROF, etc.
- 2.
Entorn físic
Abasta les intervencions estructurals que afavoreixen l’accessibilitat, la igualtat i el benestar físic.
- 3.
Ambient social
Són intervencions que afavoreixen la convivència i les relacions positives en el centre.
- 4.
Competències per a la vida
Abasta les intervencions educatives que promouen el desenvolupament de coneixements, actituds i habilitats per al benestar i l’èxit educatiu.
- 5.
Comunitat
Són les accions que ajuden a establir vincles entre tots els membres de la comunitat: personal docent, personal no docent, alumnes, famílies i comunitat local.
- 6.
Equip de centre
Emmarca les intervencions adreçades a promoure la salut i el benestar de tot el personal del centre.