CINC ESTÀNDARDS DE LA XARXA INTERNACIONAL
Què és un Estàndard?
Els estàndards són normes o models que s’estableixen per assegurar la qualitat. En el context de PROCESA, els estàndards orienten cap a on cal dirigir les pràctiques i actuacions dels centres sanitaris, plantejant un marc comú per a tots.
Aquests són els estàndards de la Health Promoting Hospitals and Health Services Network (HPH). Es tracta d’anar avançant en tots aquests estàndards, que es poden convertir en els objectius del pla d’acció:
Estàndard 1. Demostrar el compromís de l’organització amb la promoció de la salut
El centre sanitari orienta la seva missió i visió cap a la salut i les comunica al personal i a les persones usuàries, designa una persona o persones responsables de liderar aquest procés de transformació, incorpora la promoció de la salut en el pla estratègic, en els plans de formació i en els sistemes d’informació, destina un pressupost específic a la promoció de la salut i inclou algunes de les accions del pla d’acció en el contracte de gestió.
Estàndard 2. Garantir l’accés als serveis
El centre sanitari garanteix l’accessibilitat, però també la disponibilitat i l’acceptabilitat de les seves instal•lacions, serveis, procediments i web a tota la seva població, tenint en compte la perspectiva de gènere, d’edat i de diversitat funcional, cultural i socioeconòmica, la qual cosa implica dissenyar accions concretes d’aproximació, facilitació o adaptació per a determinats subgrups de població, així com de difusió de les accions del pla d’acció en xarxes socials, premsa local, etc.
Estàndard 3. Millorar l’atenció centrada en les persones i la participació de les persones usuàries
El centre sanitari s’esforça per millorar la comunicació, adaptant-se a la perspectiva de gènere, d’edat i de diversitat funcional, cultural i socioeconòmica, per explorar i treballar els determinants socials de la salut de les persones usuàries, començant per l’estil de vida; per involucrar els individus, les famílies i altres persones cuidadores en el seu procés d’atenció sanitària i en la gestió del centre, mitjançant l’alfabetització en salut, i per millorar la coordinació amb altres serveis sanitaris, sociosanitaris i comunitaris d’on provenen o on es deriven les persones.
Estàndard 4. Crear un lloc de feina segur i saludable
El centre sanitari ofereix als seus treballadors i treballadores, i a les persones usuàries, un entorn físic en primer lloc segur, que compleix amb la normativa vigent de prevenció de riscs laborals, i en segon lloc saludable, és a dir, sense fum, sense alcohol, sense renous… Un lloc saludable és aquell on les opcions més fàcils són les més saludables, i que ofereix ajuda tant a les persones treballadores com a les usuàries per deixar de fumar, i oportunitats per menjar de forma saludable, per practicar activitat física i per relaxar-se. A més, el centre es cuida d’evitar la publicitat directa o indirecta de productes comercials que tenguin conflictes d’interès amb els objectius de la promoció de la salut (aliments, begudes alcohòliques…) i treballa en el compliment del codi de comercialització de succedanis de llet materna.
Estàndard 5. Promoure la salut de la societat en general
El centre sanitari accepta el compromís de contribuir a promoure la salut del barri o municipi de què forma part, participant en processos d’acció comunitària o en meses de participació comunitària, comissions intersectorials, activitats lúdiques o esportives organitzades per altres institucions o entitats locals, etc.; contribuint al diagnòstic comunitari, al mapatge d’actius en salut i a la prescripció social, i desenvolupant estratègies innovadores d’aproximació a poblacions d’especial vulnerabilitat, entre d’altres. La coordinació del centre sanitari amb els serveis de salut pública, els serveis socials, salut mental i altres organitzacions i entitats de l’àrea d’influència, és un element essencial per assolir aquest objectiu, així com la coordinació entre centres sanitaris de diferents àmbits assistencials.