LA SALUT EN UNA
EMPRESA SALUDABLE
ÀREES D’INTERVENCIÓ
DE L’EMPRESA SALUDABLE
Entorn físic
L’entorn físic es refereix als espais en els llocs de feina, equipaments, maquinàries, eines i serveis on es desenvolupa la feina i on se n’ofereixen els productes.
Entorn psicosocial
L’entorn psicosocial es refereix a l’organització de la feina i la cultura de l’empresa. Està relacionat amb les relacions humanes.
Recursos personals
Els recursos personals fan referència als coneixements, actituds i conductes relacionades amb la salut dels treballadors, així com a les oportunitats que l’empresa els ofereix per millorar-los.
L’empresa en la comunitat
La participació de l’empresa en la comunitat té a veure amb la consideració de l’empresa com un espai de promoció de la salut en relació mútua amb altres recursos i actius presents al barri, poble o àrea (per exemple, rutes saludables, poliesportius, etcètera).
Això permet el desenvolupament de sinergies positives tant per a l’empresa com per al barri, poble o àrea, i arriba a fomentar noves dinàmiques que contribueixen a la millora de la salut de la població des d’una perspectiva integral.
Equitat
L’equitat es refereix a la igualtat d’oportunitats per raons de gènere, però també a la igualtat en funció de l’edat, l’orientació sexual, la diversitat funcional, la cultura, les creences religioses, el país de procedència, l’idioma, la situació econòmica, etcètera. Per tant, a la no discriminació de cap grup (LGTBI, població migrant, població gitana…).
El pla d’acció ha d’incorporar aquesta perspectiva en totes les passes (anàlisi, elaboració del projecte de salut i avaluació). És necessari fer-se aquestes preguntes: Ens deixam algú fora? Arribam a tothom fent el mateix per a tothom, o hem de fer accions específiques per a subpoblacions concretes?
EIXOS TEMÀTICS DEL PROGRAMA L’EMPRESA SALUDABLE
La seguretat es refereix a si es proporcionen a les persones els recursos per minimitzar els riscs per a la salut derivats del lloc de feina, incloent-hi els derivats de la COVID-19.
L’ergonomia es refereix a totes aquelles mesures i recursos adreçats al disseny i l’adaptació òptima del lloc de feina, per tal d’obtenir el menor risc, disminuint al màxim la fatiga i els perills per a la salut i preservant el rendiment necessari.
Per tant, fa referència a espais, mobiliari, eines i utensilis i ritmes de feina que millorin el benestar de la persona treballadora i del seu client.
La mobilitat sostenible i activa i la seguretat vial fan referència a com es realitzen els desplaçaments, tant per anar i tornar al lloc de treball, com els que tenen lloc durant la feina, concretament a la promoció dels desplaçaments a peu o en bicicleta (transport actiu) o en transport públic, a la utilització de vehicles no contaminants, als trajectes segurs i a l’observació de les normes de seguretat vial.
L’alimentació saludable es refereix a si es promou una alimentació saludable basada en la dieta mediterrània, respectant la diversitat cultural, a la cafeteria, restaurant, màquina de venda automàtica o espai habilitat com a menjador, i si s’ofereix al personal i als clients (si escau) informació sobre alimentació saludable basada en la dieta mediterrània o recursos per seguir-la. També es refereix a la promoció del consum de fruita i verdura i d’aigua de l’aixeta.
L’activitat física fa referència a la promoció d’un estil de vida actiu, incorporant la activitat física a la vida quotidiana, tant dins com fora de l’horari de feina; per exemple, promovent l’ús de les escales en lloc dels ascensors, habilitant espais (físics o temporals) dins els llocs de feina per fer activitat física, promovent els descansos actius, facilitant la utilització dels recursos del barri per fer activitat física, etc.
La prevenció d’addiccions es refereix als recursos que ofereix la empresa perquè les persones treballadores, les seves famílies i els clients evitin el consum de tabac, alcohol i altres substàncies i conductes addictives.
Això implica, per exemple, que l’empresa sigui un entorn lliure de fum i d’alcohol, que ofereix a les persones treballadores informació i recursos per prevenir addiccions, així com ajuda professional a les persones que ja en pateixen.
La promoció de la salut mental es refereix al fet que l’empresa ofereix condicions laborals i psicosocials justes, formació, recursos per millorar el clima de feina i a més afavoreix la participació dels treballadors, per aconseguir-ne el benestar i també el dels clients.
La conciliació laboral, personal i familiar fa referència a totes aquelles mesures que puguin facilitar-la, ja siguin la flexibilització d’horaris, vacances i dies lliures, el teletreball o les jornades contínues; el foment de la corresponsabilitat; els centres de dia o campaments per a infants petits o persones en situació de dependència, etcètera.
Les relacions laborals impliquen crear i millorar la comunicació entre les persones treballadores i amb els comandaments, i millorar les habilitats socials i comunicatives, indispensables per establir unes relacions sanes entre els equips.
Els estils de comandament i lideratge abracen la implantació de polítiques organitzatives amb valors com l’empatia, la comunicació, l’escolta, el compromís i formar els comandaments superiors i intermedis en lideratge participatiu per afavorir bones relacions entre persones treballadores i comandaments.
La motivació en la feina col•loca el factor humà en el centre de l’estratègia organitzacional, posant de manifest la importància de la participació de les persones treballadores per incrementar el sentiment de compromís, el desenvolupament professional i personal, augmentar la motivació i la implicació, i cercar sentit a la feina, entre altres. Això fa que millori la cohesió del grup.
Aquesta filosofia organitzacional facilita la felicitat i la qualitat de vida dels treballadors així com les seves famílies, alhora que probablement reporta beneficis a l’empresa.
L’oci el constitueixen les activitats plaents, no obligatòries i intrínsecament motivades d’acord amb els interessos de cada persona, realitzades en el temps lliure. L’oci contribueix a la sensació de benestar, l’autoestima i una participació social satisfactòria; tot això és beneficiós per a la salut.
En l’àmbit de les empreses promotores de salut, considerar l’oci en la pròpia estratègia implica afavorir o potenciar l’accés de les persones treballadores a recursos i espais d’oci, en particular aquelles activitats que promouen l’esplai sa, gratificant i significatiu, respectant la lliure elecció d’aquestes.
Tracta de promoure el creixement econòmic d’una forma sostinguda, inclusiva i sostenible, l’ocupació plena i productiva, el treball decent per a tothom i uns ingressos que permetin l’autonomia personal i familiar.
La sostenibilitat és el procés mitjançant el qual es satisfan les necessitats econòmiques, socials, de diversitat cultural i es promou un medi ambient sa, sense posar en risc la satisfacció de les generacions futures. Es tenen en compte les tres esferes del desenvolupament: social, natural i econòmic (UNESCO, 2012).
Vacunacions, donació de sang, prevenció de factors de risc cardiovascular, prevenció de cop de calor, habilitats socials i empatia, col•laboració amb projectes solidaris, etcètera.