FAIG FEINA A L’ÀREA DE TRANSPORT

INFLUEIXEN LES CONDICIONS
DE L’ÀREA DE TRANSPORT EN
LA SALUT DE LA CIUTADANIA?

La mobilitat i el transport juguen un paper fonamental en la nostra societat i en l’economia. Traslladar persones i mercaderies de la forma més eficaç i eficient no és un propòsit en si mateix, sinó un suport a altres activitats com ara treballar, socialitzar o estudiar i, com a tal, és una part integral de la nostra vida diària.

El sector del transport, pel fet de proporcionar accés als llocs de treball, centres educatius, serveis i llocs de lleure, etc., contribueix al creixement de l’economia, de l’ocupació i del comerç. Una xarxa de transport eficaç i assequible garanteix un accés equitatiu a l’ocupació, l’educació i els serveis de salut i ofereix oportunitats per a la participació social i econòmica.

Tanmateix, el transport té un impacte profund i creixent en el medi ambient i en la salut de les persones. L’augment del transport per carretera s’associa cada cop més amb impactes importants i greus per a la salut.

La contaminació de l’aire, el renou i els accidents relacionats amb el trànsit contribueixen significativament a la càrrega de morbiditat i afecta de manera desproporcionada els grups més desafavorits de la nostra societat. Les persones que no tenen els seus propis mitjans de transport pateixen considerables desavantatges dins la comunitat.

TRANSPORT: FACTORS DETERMINANTS EN SALUT

Cada desplegable inclou informació sobre l’impacte en salut i l’impacte en equitat del factor determinant.

Impacte en equitat:
sí
 

Impacte en salut:

Els vehicles de motor emeten CO₂ i altres composts que contribueixen a la contaminació atmosfèrica i al canvi climàtic. La contaminació atmosfèrica incideix de manera directa i important sobre la salut de les persones que viuen a les ciutats i sobre la salut del planeta.

Les zones urbanes més desafavorides estan exposades a nivells més alts de contaminació atmosfèrica, la qual cosa porta a una major càrrega de morbiditat en aquestes poblacions, que es pot veure agreujada per les seves condicions de salut preexistents.

La població infantil i les dones embarassades són especialment vulnerables, ja que pot haver-hi impacte en el desenvolupament cognitiu dels infants, que tindrà implicacions per a tota la seva vida. La gent gran també és més sensible als contaminants de l’aire.

més informació
Impacte en equitat:
sí
 

Impacte en salut:

El renou del trànsit està entre els quatre factors mediambientals amb més impacte en la salut. La contaminació acústica s’ha convertit en els darrers anys en un problema de gran transcendència social per les implicacions que té sobre la qualitat de vida dels ciutadans, fonamentalment a les grans urbs i degut especialment al trànsit rodat.

Una exposició perllongada al renou del trànsit està associada amb una reducció de la qualitat vida i el benestar, així com amb diferents problemes de salut física i mental , com ara reaccions d’estrès, alteracions del son, efectes metabòlics, malalties cardiovasculars i deteriorament cognitiu.

A més, el renou del trànsit no afecta totes les persones de la mateixa manera: els grups socialment desafavorits tendeixen a estar exposats a nivells més alts de renou ambiental. Els grups amb més susceptibilitat al renou (infants, gent gran, persones amb problemes de salut, dones embarassades o persones sensibles al renou) poden patir un impacte més gran en la seva salut pel renou.

més informació
Impacte en equitat:
sí
 

Impacte en salut:

El transport actiu , és a dir, caminar o anar en bicicleta, per exemple, a l’escola o a la feina, s’ha relacionat amb una disminució del risc d’hipertensió, sobrepès i obesitat. L’ activitat física regular és un factor protector ben establert contra el desenvolupament de malalties coronàries, vessaments cerebrals, diabetis, càncer de mama i de còlon, depressió, demència i obesitat, entre d’altres.

La bicicleta i caminar són mitjans de transport accessibles per a gairebé totes les persones, poden integrar-se fàcilment en la vida diària i requereixen una mínima inversió econòmica personal. Els beneficis més grans s’obtenen quan les persones passen de ser inactives a fer alguna activitat física.

Un percentatge important dels viatges diaris amb automòbil són de curta distància (la distància mitjana del viatge en transport motoritzat és de 9 a 22 km/dia) i podrien reemplaçar-se per altres modalitats de transport més respectuoses amb el medi ambient i beneficioses per a la salut, com anar en bicicleta o caminar, especialment en àrees urbanes.

El transport actiu a l’escola, l’institut o la universitat també pot produir importants beneficis per a la salut. El percentatge d’estudiants que utilitzen aquesta opció varia en funció de la necessitat o de normes culturals, la durada i la programació del dia escolar, la disponibilitat de camins segurs per caminar o anar en bicicleta, el cost del transport públic, la ubicació dels centres educatius, la seguretat del trànsit o les condicions climàtiques.

El transport actiu és beneficiós per a la salut, però també per al medi ambient . El transport motoritzat és una de les fonts principals d’emissions de CO₂, contaminació atmosfèrica i renou i exerceix pressió sobre els espais verds i urbans. L’augment de l’activitat física mitjançant un transport més actiu podria contribuir a aconseguir molts dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

més informació
Impacte en equitat:
sí
 

Impacte en salut:

En general, el transport per carretera implica efectes negatius per a la salut de la població. Els traumatismes causats pel trànsit són la principal causa de mort i discapacitat en gent jove.

El risc es distribueix de manera desigual. Els homes moren i resulten ferits amb més freqüència que les dones. D’altra banda, el nombre de vianants morts o ferits no disminueix. Les persones grans estan cada cop més exposades a riscs pel trànsit rodat.

Les poblacions de menys ingressos tendeixen a patir més l’accés al transport públic, disposen de mitjans de transport de menor qualitat i viatgen en pitjors condicions (seguretat, confiança, comoditat) amb les consegüents implicacions per a la salut.

D’altra banda, l’accés escàs o nul a les opcions de transport és una causa fonamental de les limitacions en l’accés als treballs, les institucions educatives, els serveis de salut i les relacions socials.

Impacte en equitat:
sí
 

Impacte en salut:

Tot i la tecnologia i els avenços polítics i socials aconseguits, el sistema de transport actual i els patrons de mobilitat encara són poc saludables i insostenibles .

La promoció del transport actiu i del transport públic és una estratègia bàsica per millorar la salut de la població i per contribuir a la lluita contra el canvi climàtic. Per això, en el context actual ha de ser una prioritat política. L’OMS ha fet una sèrie de recomanacions , que no són jurídicament vinculants, però haurien d’ajudar a desenvolupar futures polítiques sobre el renou per prevenir un impacte negatiu més gran en la salut.

recursos

VULL MÉS INFORMACIÓ

recursos de transport

T’INTERESSA

Cerc informació per millorar les actuacions a l’àrea en què faig feina.

com puc millorar les meves actuacions?