L’ESTRATÈGIA
SALUT EN TOTES LES POLÍTIQUES
EN 9 PREGUNTES

Salut en Totes les Polítiques (SeTP) és una estratègia dirigida a polítiques públiques que, de manera sistemàtica, té en compte les implicacions en la salut, el benestar i l’equitat que comporten les decisions que es prenen en qualsevol sector o nivell de govern (energia, transport, urbanisme, habitatge, indústria…), cerca sinergies i evita impactes perjudicials per a la salut per tal de millorar la salut de la població i l’equitat en salut. (Declaració de Hèlsinki sobre la incorporació de la Salut en Totes les Polítiques 2013; OMS (WHA67.12) 2014. Contribució al desenvolupament social i econòmic: l’actuació multisectorial sostenible per millorar la salut i l’equitat sanitària).

Per això és imprescindible que, més enllà de les accions realitzades per l’Administració sanitària, s’enforteixi la visió que la salut es considera un dels resultats esperats de les diverses polítiques i intervencions a tots els nivells de govern i que els decisors polítics n’estiguin informats i en siguin conscients.

Salut en Totes les Polítiques (SeTP) competeix a qualsevol decisor polític o tècnic de l’Administració de qualsevol nivell de govern (nacional, autonòmic o local) que promogui o dissenyi:

flecha Polítiques normatives: llei, decret, etc.

flecha Polítiques no normatives: estratègies, plans o programes.

El nivell local de govern està en una posició única per implementar la SeTP i ser un recurs per a altres sectors governamentals i no governamentals que cerquen ajuda per avaluar l’impacte en salut de les seves polítiques.

vull ser un municipi saludable

flecha Legitimitat: la SeTP extreu la seva legitimitat dels drets humans i dels drets polítics, socials i econòmics derivats després de l’adhesió i la ratificació dels governs dels convenis internacionals. Després de l’aprovació del Tractat d’Amsterdam, la Unió Europea assumeix la responsabilitat d’assegurar que es protegeix la salut a tots els països membres .

flecha Rendició de comptes: s’ha d’entendre com la responsabilitat que els governs tenen amb la salut de la seva ciutadania , especialment quan es considera l’impacte de les decisions polítiques relacionades amb la salut. SeTP requereix un compromís ferm i un mandat clar per part dels governs.

flecha Transparència : en aquest context es refereix a la transparència en les implicacions per a la salut de les decisions polítiques . SeTP promou la transparència perquè en el procés de presa de decisions polítiques no només se’n prengui consciència, sinó perquè els possibles impactes es puguin abordar de forma adequada.

flecha Participació pública: la participació pública i els processos de participació són elements importants per formular i desenvolupar polítiques, ja que genera beneficis per a tothom. D’una banda, SeTP respon a la necessitat de consultar regularment la ciutadania per unir els canvis polítics als amplis canvis socials i culturals al voltant de la salut i el benestar. Per altra banda, estableix un compromís amb la col•laboració i participació amb altres sectors .

Durant la presidència finlandesa de la Unió Europea (any 2006) es va reconèixer que les decisions que es prenen en diverses àrees (medi ambient, economia, indústria, turisme, educació, agricultura, urbanisme, transport, comerç, benestar social, justícia...) tenen repercussions sobre la salut de la població .

Així, s’impulsa la iniciativa Salut en Totes les Polítiques (SeTP) amb l’objectiu d’enfortir la legislació existent que requeria garantir la protecció humana en la formulació i la implementació de polítiques i en l’avaluació del seu impacte; aquesta iniciativa persegueix imbuir el valor salut en la governança política.

Aquest impuls de la Salut en Totes les Polítiques s’està plasmant en:

flecha La Llei 33/2011, de 4 d’octubre, general de salut pública , en el capítol VII, determina l’aplicació a Espanya de l’avaluació de l’impacte en salut (AIS) i estableix que les administracions públiques han de sotmetre a l’AIS les normes, els plans, els programes i els projectes que puguin tenir un impacte significatiu en la salut.

flecha La Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, en el capítol I, article 3, inclou com a principi rector la concepció integral de la salut, atès l’impacte que les polítiques no sanitàries poden tenir sobre la salut i l’equitat en salut. Com a prestacions de salut pública (capítol II), inclou l’avaluació d’impacte en salut.

flecha L’Estratègia de la UE, Europa 2020. Reconeix que els governs poden aconseguir millors resultats en salut si treballen transversalment amb tot el govern amb dos objectius: 1, millorar la salut i reduir les desigualtats, i 2, millorar la governança i la participació. Recolza fermament l’enfocament de la Salut en Totes les Polítiques i en demana la plena aplicació amb la integració dels aspectes sanitaris en totes les polítiques pertinents.

L’Organització Mundial de la Salut defineix els determinants socials de la salut com «les condicions en què les persones neixen, creixen, viuen, treballen i envelleixen, inclòs el sistema de salut.

Aquestes circumstàncies estan determinades per la distribució dels diners, el poder i els recursos a escala mundial, nacional i local, que alhora està influenciada per les decisions polítiques.

Els determinants socials de la salut són els principals responsables de les inequitats en salut: les diferències injustes i evitables de l’estat de salut de la població».

Les decisions preses en àrees com el transport, l’urbanisme, l’educació, el medi ambient o el medi laboral, entre d’altres, tenen un efecte important en la salut.

Les decisions polítiques que afecten els determinants socials de la salut sovint es prenen fora del sector sanitari, agències governamentals o el sector privat. Aquestes decisions solen tenir conseqüències negatives per a la salut i, de vegades, no desitjades.

La SeTP cerca enfocar-se als sectors no relacionats amb la salut perquè la salut es tengui en compte a l’hora de formular i implementar polítiques.

més informació

No. L’estratègia de Salut en Totes les Polítiques no pretén que «totes les àrees de govern estiguin subordinades a la salut».L’estratègia parteix de la idea que certs problemes són tan endèmics i afecten tants sectors, que requereixen una acció governamental coordinada per abordar-los.

Posem un exemple, la contaminació de l’aire és causada per l’emissió de contaminants de nombroses fonts, com centrals elèctriques, vehicles de motor, cremes controlades a l’agricultura, pintures, laques per als cabells i abocadors, i té repercussions en la salut de la població. Cap nivell de govern no té jurisdicció sobre totes les fonts de contaminació de l’aire.

Per abordar aquest problema o altres problemes multisectorials similars, cal un enfocament com el de SeTP perquè implica una resposta coordinada de tot el govern.

L’estratègia SeTP pretén garantir que les decisions preses per altres sectors tenguin un impacte positiu o neutral en els entorns on les persones viuen, aprenen, treballen i juguen. És una estratègia per abordar els determinants de la salut mitjançant polítiques públiques saludables.

Si bé la majoria de polítiques governamentals tenen algun efecte sobre la salut, els efectes d’aquestes polítiques sovint no es reparteixen de manera equitativa entre les persones d’una comunitat determinada.

Imagina que un estudi ben documentat demostra que les polítiques existents han donat com a resultat un accés desigual a determinats aliments saludables o espais segurs per a l’activitat física, o una ubicació injusta d’instal•lacions contaminants en veïnats d’ingressos baixos. En aquest cas, l’estratègia SeTP hauria d’analitzar l’impacte que tenen determinades polítiques en les inequitats en salut i considerar acuradament com dissenyar polítiques per minimitzar els factors de risc que agreugin aquestes inequitats.

vull saber-ne més

La SeTP és un enfocament que utilitza múltiples estratègies per sistematitzar i integrar la salut en el procés de presa de decisions.

L’avaluació d’impacte en salut (AIS) és una eina que qualsevol sector o nivell de govern pot utilitzar per avaluar una decisió proposada i el seu impacte potencial en la salut de la població que afecta.

En el marc de l’estratègia SeTP hi ha diferents tàctiques per guiar els decisors polítics a efectuar canvis en la presa de decisions. Inclouen, per exemple, noves estructures governamentals intersectorials, comptabilitat i pressuposts integrats, capacitació de recursos humans, investigació i avaluació intersectorial i comunicació.

L’AIS és una eina que es pot utilitzar com a part d’una gamma més àmplia de tàctiques per abordar els determinants de la salut a través de la SeTP.

més informació